Klassiek is van iedereen


FreeRecord Shop goes classic....U2 ?!

Wat hebben Johan Sebastian Bach, Antonio Vivaldi en Pietro Locatelli met elkaar gemeen? Ze componeerden alle drie klassieke muziekwerken die eeuwen later in de TOP 40 terecht kwamen. Vroeger werd slechts door een beperkt aantal mensen geluisterd naar klassieke muziek. Tegenwoordig kent iedereen Jaap van Zweden en Luciano Pavarotti. Klassieke muziek is "in". Klassieke muziek is dus ook winstgevend geworden. Waarschijnlijk is dat één van de redenen waarom de platenwinkelketen Free Record Shop heeft besloten haar assortiment klassieke muziek drastisch uit te breiden. Met de slogan "Free Record Shop goes classic...U2" probeert de winkelketen deze muzieksoort te promoten bij vooral het jeugdige publiek. Over het hoe en waarom van deze ontwikkelingen sprak onze verslaggever Carlo Nijveen met Juan A.J.H. da Silva, commercieel directeur van Free Record Shop.

In de ruime directiekamer op het hoofdkantoor van de Shop in Capelle aan de IJssel vertelt de heer Da Silva over het ontstaan van de relatie met klassieke muziek. Ongeveer drie jaar geleden stond in de Free Record Shop-vestiging in Leiden een etage leeg. De directie heeft toen besloten die ruimte in te richten als klassieke muziek-afdeling. Men speelde al langer met de gedachte meer klassiek te gaan verkopen en dit was een goede gelegenheid om te testen of het bij het publiek zou aanslaan. Langzamerhand breidden ook andere vestigingen hun klassieke muziekaanbod uit. Min of meer tegelijkertijd waren er de successen van Nigel Kennedy met de Vier Jaargetijden van Vivaldi en Luciano Pavarotti met zijn Caruso vertolking. Klassieke muziek was dus niet langer bij een select gezelschap, maar nu ook bij een breder publiek populair aan het worden. Maar voor Free Record Shop moest er meer veranderen. Vooral bij de jeugd had klassieke muziek nog steeds een "stoffig" imago. Daarom werd een link gelegd tussen klassiek en pop: "Free Record Shop goes classic...U2".

Dat Free Record Shop zich bij het initiatief voornamelijk tot de jeugd richt, is niet verwonderlijk. Zo'n 75 procent van de kopers van haar produkten zit in de leeftijdsgroep van 17 tot 40 jaar.

HARDROCK EN MAHLER
De activiteiten van het platenverkoopbedrijf beperkten zich niet alleen tot het publiek, ook de verkopers moesten meer kennis van klassiek krijgen. De directie besloot daarom in samenwerking met Annemieke IJsselmuiden, een actief musicus en pianolerares, een stoomcursus klassieke muziek samen te stellen. Deze cursus werd meerdere malen gegeven, in lengte variërend van twee tot vijf dagen. Hierbij werd geluisterd naar verschillende fragmenten van klassieke muziekstukken, soms al bekend van reclame (Peer Gyntsuite -Monatoetje) of popuitvoeringen (Moussorgski's Schilderijententoonstelling -Emmerson, Lake en Palmer). Er werden anekdotes over componisten verteld om hen tot 'gewone mensen' te maken. Daarnaast werd een verband gelegd tussen bijvoorbeeld de inmiddels populaire Vivaldi/Locatelli en Albinioni maar ook tussen hardrock en "zware" klassieke muziek van Mahler. Zodoende konden verkoper en klant waar het ging om kennis van klassiek, als het ware naar elkaar toe groeien.

VREEMDE EEND
Nadat de 'opleiding' van het personeel was voltooid, kon de verkoop in de praktijk worden aangepast. Per 1 september 1991 bestaat naast Free Record Shop een aparte keten winkels van hetzelfde bedrijf onder de naam Classic Record Shop. In het begin werd door de platenmaatschappijen terughoudend gereageerd. Free Record Shop werd gezien als vreemde eend in de bijt, omdat het bedrijf tot dan toe toch voornamelijk bekend stond als verkoper van populaire muziek. Naarmate de tijd vorderde, werden de maatschappijen steeds enthousiaster, vooral vanwege de doelgroep die kon worden bereikt. De verkoop van klassiek verloopt volgens de heer Da Silva goed. Op dit moment is deze plusminus 6,5 procent van de totale verkoop. Het was de bedoeling eind 1993 op ongeveer 10 procent uit te komen, maar zoals de zaken er nu voorstaan, wordt dit getal al eerder gehaald.

TOEKOMST
Naast het stimuleren van de verkoop van klassieke muziek vinden ook andere initiatieven plaats. Zo worden in samenwerking met het Rotterdams Philharmonisch Orkest zogenaamde "Wensconcerten" georganiseerd. Daarnaast zal op 13 juni 1992 in de Amsterdamse RAI een concert worden gegeven van werken van Johann Strauss. Eind mei zal de cursus die Annemieke IJsselmuiden aan de verkopers heeft gegeven in boekvorm onder de naam "Klassiek, van traditie naar trend" op de markt worden gebracht. In het najaar komt Free Record Shop met een eigen platenlabel, "Free Classics", waarop in eerste instantie bestaand materiaal als verzameling zal worden uitgebracht. Op dit moment worden voor f 4,95 zogenaamde "samplers" verkocht; CD's waarop onder één soortnaam korte of iets langere fragmenten van muziekwerken te beluisteren zijn. In het bijbehorende boekje wordt informatie gegeven over de muziek èn de manier waarop deze in complete vorm bij de Free Record Shop kan worden aangeschaft.

Klassiek en commercie gaan dus steeds meer samen. Dat was al zo bij de sponsoring van klassieke concerten en nu dus doordat een zeer commercieel bedrijf als Free Record Shop klassieke muziek gaat promoten. Dit heeft zowel negatieve als positieve kanten. Aan de ene kant blijft het vanwege het grote publiek dat moet worden bereikt vrij oppervlakkig, aan de andere kant komen er dus wel steeds meer mensen in aanraking met klassieke muziek. Hoe het ook zij, Free Record Shop goes classic en of u meegaat zal in de toekomst moeten blijken.

Carlo Nijveen


©St. NoPapers

Terug naar overzicht