De enquête


Om zeven uur 's avonds op een door-de-weekse dag ging de bel: onverwacht bezoek?
Een mevrouw van het NIPO: of ze me een paar vragen over klassieke muziek mocht stellen. Ik was blij verrast, eindelijk wordt me dan iets over een zinnig onderwerp gevraagd. Deze keer geen kattevoer, rookwaren ('is er dan niemand in uw huishouden die wèl rookt..?) of wasmiddelen, nee, KLASSIEKE MUZIEK. Even later werd dus
de laptop op mijn tafel uitgevouwen. Ik was opnieuw blij verrast: goh, dat ze ook in die branche al zover zijn... Toen er ook nog een snoer aan te pas kwam - 'hij laadt niet meer op...', - daalde mijn enthousiasme alweer enigszins. De enquêtrice klaagde er ook al over
dat het geen WP was. Vervolgens werd mij een aantal nogal onnozele vragen gesteld, dat bij elkaar minder tijd in beslag nam dan het hele installeren van die PC.

Inmiddels was mij een knaloranje folder en even oranje CD uitgereikt. Kennelijk ging het hier om een nieuw product, dat zich in de laatste testfase bevindt. Wie de opdrachtgever voor dit opinie-onderzoek was, wist de mevrouw niet. 'Het zal de uitgever hiervan wel zijn.' Elke twee weken gaat er een CD (of cassettebandje) met begeleidend boekwerk uitkomen; een abonnement wordt mogelijk. Een soort nieuwe 'Muziek onder woorden' dus. Hoeveel zou ik voor beide willen betalen?
Ik heb een gooi gedaan met in mijn achterhoofd de gedachte dat het gratis 'recensie' exemplaar al binnen was en dat ik liever zelf bepaal, welke muziek ik koop. En welke titel vond ik het meest geschikt? Op de folder staat 'de klassieke muziek-collectie', op de CD 'the classical collection' (er waren nog meer alternatieven). Die discrepantie doet vermoeden dat we hier te maken hebben met een vertaald project. Daar kom ik zo nog op terug.

Deel 1 is aan Tsjaikovski (of Tchaikovsky, zo u wilt) gewijd. Op de CD het eerste pianoconcert, een suite uit de Notenkraker en 3 deeltjes uit het Zwanenmeer (hoe origineel... maar het zal wel representatief moeten zijn), uitgevoerd door het London Festival Orchestra onder totaal onbekende dirigenten en met een even onbekende
pianiste. En dat terwijl op de minimale inlay de duidelijk herkenbaar getekende markante kop van Herbert von Karajan prijkt. Toegegeven, met ruim 70 minuten is er op de lengte niet beknibbeld, maar wie wil er nou zolang naar ongeïnspireerde interpretaties en een blikkerig klinkende opname luisteren?

Het 'boekwerk' geeft 'alle informatie die u nodig heeft' over componist ('het moeilijke leven van Tsjaikovski'), zijn muziek en het tijdsgewricht. In Bouquetreeks-achtige termen wordt ondermeer beschreven dat 'spanningen en gebrek aan zelfvertrouwen' hem zijn leven lang kwelden. 'Zij waren de oorzaak van zijn onvermogen om nauwe banden met iemand aan te knopen' (het woord 'homoseksueel' ontbreekt hier geheel!). Pogingen om de liefhebber met goedbedoelde, maar bij nader inzien vaak verwarrende of op zijn minst onvolledige aanwijzingen eenvoudige zettingen van de meesterwerken te laten
spelen, vind ik behalve overbodig vrij bedenkelijk.

De tekstvoorbeelden nog eens doorlezend vind ik ze niet alleen inhoudelijk en stilistisch onbenullig, maar ook het Nederlands is slecht, kennelijk inderdaad onhandig uit het Engels vertaald. Het deel over de piano - ook alle instrumenten worden successievelijk
behandeld - heeft me werkelijk doen schaterlachen. Zeg nou zelf:
'... Onder de handen van een concertpianist verandert de piano in een instrument met magische snaren, die unieke klanken voortbrengen, vol uitdrukkingskracht... De piano maakt tegenwoordig een echte come-back' (ooit weggeweest dan?) en 'Pianospelen is betrekkelijk eenvoudig te leren'.

Ik vrees dat uitgeverij De Agostini vele tientallen afleveringen (nergens staat hoeveel precies) heeft gepland voor de argeloze klassiek-minnaar. Niet intrappen dus.

PRISKA FRANK


©St. NoPapers

Terug naar overzicht