Telefoon


Alvorens met het eigenlijk onderwerp van deze keer te beginnen wil ik nog even terugkomen op het vorige. 'Beethoven in de bus' en zo. Mijn meester in de zesde klas van de lagere school zei trouwens altijd Heetboven, en toen vond ik dat al niet grappig.

Wat dacht u van muziek op de tram? Onder het mom van 'Muziek vervoert' heeft het 90- jarige Residentie Orkest in Den Haag namelijk zijn 'eigen' tram gekregen waarop talloze componistennamen en een meer dan levensgroot portret van chefdirigent Jevgeni Svetlanov. Wie in Den Haag op de tram stapt maakt dus kans door muziek vervoerd te worden. Meer vervoerders bij de Stichting Organisatie Oude Muziek (StOOM). Hoofdredacteur Jan Nuchelmans nodigde in een redactioneel in het Tijdschrift voor Oude Muziek voorzien van een foto van een speelgoedlocomotief, de lezers uit op het inmiddels alweer voorbije Festival Oude Muziek mee te rijden met de StOOM-trein. Kennelijk was de mogelijkheid om zijn klanten (Nuchelmans is ook programmamaker bij dat Festival Oude Muziek) te laten VERVOEREN nog niet bij Nuchelmans opgekomen.

En dan nu naar de telefoon. Het antwoordapparatenbezit neemt hand over hand toe. Desondanks blijven er mensen hardnekkig vasthouden aan hun standpunt geen zaken met deze apparaten te willen doen. Vandaar nog steeds al die 'loze' gesprekken op die bandjes. Of bent u een van die antwoordapparatenbezitters (nog even en we hebben een nieuw langste woord....) die zijn bellers op muziek meent te moeten vergasten. Ik moet bekennen dat ook ik dan afhaak, tenzij de over te brengen boodschap heel dringend was. In dat laatste geval ben ik dan, zij het onder protest dat ik ook altijd op het bandje inspreek, net bereid zo'n piepend en krakend muziekje dat vaak ook nog eindeloos duurt terwijl de PTT handenwrijvend doortelt, uit te luisteren.

Lieve muziekliefhebbers met antwoordapparaten: willen jullie alsjeblieft aan jullie medeliefhebbers met een andere smaak, weinig geduld en een krappe beurs denken? Ook is het u, lezer met gevoelige oren, ongetwijfeld wel eens overkomen dat een groot bedrijf belde, door de telefoniste 'in de wacht' werd gezet en vervolgens geheel ongevraagd vergast op pulpmuziek. Aardig is, dat juist platenmaatschappijen menen zo hun wachters bezig te moeten houden. Jammer dat ze er kennelijk niet aan gedacht hebben om mensen die naar de afdeling klassiek hebben gevraagd ook te voorzien van klassieke muziek tijdens het wachten op de verbinding. Voor mij geldt in elk geval dat ongewenste muziek het wachten langer in plaats van het toch zeer waarschijnlijk beoogde korter maakt.

Vanguard Classics, die onder meer het label Hyperion distribueert, kwam met weer een ander gebruik van telefoon en muziek. Daar is de luisterlijn geopend (06-320 350 22, 75ct per minuut) waarop met 21 verschillende codes muziek van de tot nu toe verschenen 21 CDs (het worden er 33) van de Schubert Edition beluisterd kunnen worden. Nu zou je zeggen dat je zoiets toch veel beter in de platenwinkel kunt doen: geluidskwaliteit en zo.... Maar in de huidige consumptiecultuur is niets te dol om klanten te trekken en worden de meest onwaarschijnlijke lokkertjes (doet u ook mee aan al die wedstrijden zonder ooit iets te winnen?) gebruikt. En dus, 'Elke 25ste Schubertbeller ontvangt de gebelde CD gratis!' Advertenties die aanzetten om Schubert te bellen verschenen in Luister, de Concert Radiogids en het tijdschrift van de Klassieke Vakhandel.

Zou zoiets nou werken? Vanguard maar eens even gebeld, en inderdaad schijnt de formule te werken: er wordt op grote schaal gebeld. Zo groot dat we binnenkort een vervolg in de vorm van een 'kwisje' met grotere prijzen mogen verwachten. Wie niet waagt, wie niet wint.....

PRISKA FRANK


©St. NoPapers

Terug naar overzicht